@article { author = {Hashemi, mahdiyeh and Attarzadeh, Abdolkarim}, title = {Comparative Study of Women's clothing in four miniature paintings from the Safavid Shahnama: (Zal and Roodabeh - Meetings)}, journal = {International Journal of Iranian-Islamic Studies}, volume = {11}, number = {1}, pages = {84-124}, year = {2021}, publisher = {Documents and National Library of the Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-2891}, eissn = {2717-2961}, doi = {10.30484/jii.2021.2603}, abstract = {Abstract: Muslim miniature painters have taken on the issue of veiling in drawing up the faces and organs of women and men in a variety of ways. In the illustration of Shahnama in the Islamic era, despite his ancient stories, the issue of Women’s clothing has been raised. The miniature painters of the illustrated Shahnamas in the Safavid era have not treated the issue of Women’s clothing alike. The present study was to compare the veil of women in the miniature painting “Zal and Roodabeh's visit” to the Shahnamas of the Safavid era with the question of which of the miniature painting, the Women’s clothing has been more adhered to. The type of paper is fundamental and its method is descriptive-analytic and the necessary information is from library sources, and the observation of the Artworks is aimed at achieving the observance of religious orders among Safavid era painters. And recognizing the religious commitment of the artist to illustration has made this research necessary. According to the findings, in the miniature painting, belong to the version of the Shah Abbas II era, Due to the full body and head coverage, which is influenced by the fatwa of the Jurisconsult, the Women’s clothing has been observed more.}, keywords = {Women&rsquo؛ s clothing,Safavid Shahnama,&ldquo؛ Zal and Roodabeh&rdquo؛ miniature painting,miniature Painting}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی پوشش زنان در چهار نگاره از شاهنامه‌های دورۀ صفوی (دیدار زال و رودابه)}, abstract_fa = {نگارگران مسلمان در ترسیم چهره و اندام شخصیت‌ها، با رویکردهای گوناگونی در بازنمایی پوشش زنان قلم زده‌اند. به‌رغم باستان‌گرایی داستان‌های شاهنامۀ فردوسی، موضوع پوشش زنان در تصویرگری‌های این اثر در دورۀ اسلامی مطرح بوده است، چنان‌که نگارگری‌های شاهنامه‌های مصوَر دورۀ صفوی، در این زمینه با یکدیگر یکسان نیستند. این پژوهش پس از مقایسۀ پوشش زنان با یکدیگر در نگارۀ «دیدار زال و رودابه» در شاهنامه‌های دورۀ صفوی، به این پرسش پاسخ می‌گوید که زنان در کدام نگاره، پوشیده‌ترند؟ این مقالۀ بنیادی، با روشی توصیفی ـ تحلیلی بر پایۀ اطلاعات منابع کتابخانه‌ای و مشاهدۀ آثار مرتبط، در پی دستیابی به میزان پاس‌داشت هنجارهای دینی نزد نگارگران عصر صفوی است. لزوم شناخت التزام دینی نگارگر در تصویرگری، ضرورت این پژوهش را توجیه می‌کند. بنا بر یافته‌های پژوهش، سر و بدن زنان در نگارۀ نسخۀ شاهنامه روزگار شاه عباس دوم، یکسره پوشیده شده و این نوع پوشش، از فتاوای فقهای آن عصر متأثر بوده است.}, keywords_fa = {پوشش زنان,شاهنامه‌های صفوی,نگارۀ زال و رودابه,نگارگری}, url = {https://jii.nlai.ir/article_2603.html}, eprint = {https://jii.nlai.ir/article_2603_f3cc5c434797ef5ee8c244a5eb33f150.pdf} }