رهیافت تاریخی شایسته سالاری و تحرک اجتماعی در نهاد وزارت دولت شیعی فاطمیان مصر(با تاکید بر وزیران دوره اول)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

محقق و پژوهشگر و دکتری تاریخ اسلام از دانشگاه الزهرا. تهران .ایران .

10.30484/jii.2025.3484.1121

چکیده

ساختار دیوانسالاری بویژه نهاد وزارت فاطمیان مصر(358-567ه.ق) یکی از دلایل مهم در تثبیت و تضعیف قدرت خلافت بود، بنابراین توجه به میزان شایستگی و پایگاه اجتماعی در گزینش وزیران حائز اهمیت است. مقاله حاضر به روش توصیفی - تحلیلی در نظر دارد میزان تحرک اجتماعی و شایسته سالاری در ساختار نهاد وزارت در دوره اول فاطمیان مصر را بررس کند، سوال اصلی این است که تحرک اجتماعی و شایسته سالاری در ساختار نهاد وزارت به چه صورت بود؟ یافته‌های پژوهش نشانگر آن است که برخلاف دیدگاه برخی پژوهشگران معاصر که معتقد به رویکرد شایسته‌سالاری و انعطاف پذیری و تسامح خلفای فاطمی بر جامعه مصر هستند، اما به نظر میرسد میزان تحرک اجتماعی در وزیران اهل قلم بر اساس تحرک درون سازمانی و با تکیه بر پایگاه مذهبی و اجتماعی بود، زیرا در این دوره(358-466ه.ق) از 48 وزیر تعداد وزیران با پایگاه مذهبی شیعی - اسماعیلی برجسته‌تر است، در حالیکه اغلب وزراء در کارکردهای سیاسی-اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی ناتوان و ناکارآمد بودند چنانچه برخی از وزیران یک یا چند روز یا چند ماه در این منصب بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The historical approach of meritocracy and social mobility in the institution of the ministry The Fatimid Shia government of Egypt (with emphasis on the ministers of the first period)

نویسنده [English]

  • Hayat Moradi
Researcher and PhD in Islamic History from Al-Zahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The structure of the bureaucracy, especially the institution of the Ministry of the Fatimids of Egypt (358-567 AH) was one of the important reasons for the stabilization and weakening of the power of the Caliphate, so it is important to pay attention to the level of competence and social base in the selection of ministers. The present article aims to investigate the level of social mobility and meritocracy in the structure of the ministry institution in the first Fatimid period of Egypt, the main question is, what was the social mobility and meritocracy in the structure of the ministry institution in a descriptive-analytical way? The findings of the research indicate that, contrary to the views of some contemporary researchers who believe in the meritocratic approach and flexibility and tolerance of the Fatimid caliphs on the Egyptian society, it seems that the level of social mobility among the ministers of the pen is based on intra-organizational mobility and relying on the religious base. and it was social, because in this period (358-466 A.H.) out of 48 ministers, the number of ministers with Shia-Ismaili religious base is more prominent, while most of the ministers were incapable and ineffective in political, social, economic and cultural functions, as some ministers They were in this position for a few days or months.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ministry
  • social mobility
  • meritocracy
  • Fatemiyan