تحلیل پیامدهای ورود رسانه‌های نوین به آیین‌های مذهبی در ایران دوره معاصر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته کارشناسی ارشد از دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران

10.30484/jii.2025.3637.1133

چکیده

با دگردیسی میان نهادهای اجتماعی و بازتعریف روابطشان، نهاد هیأت نیز به دنبال بازتعریف جایگاهش است. در این میان ارتباط موسع هیئات با رسانه چشم نوازی می‌کند. پدیده رسانه‌ای شدن هیأت می‌تواند نقش هیئات را از کارکرد اصلی خود که احیای امر اهل بیت است خارج کند. برای فهم صحیح نسبت هیأت و رسانه در گام اول باید تاریخ تطورات هیأت و رسانه و پیامدهای ورود رسانه به هیئات بررسی شود. سپس با استفاده از فهم تحلیل مدارانه از تطورات مبتنی بر نظریات برای تصمیم گیری در خصوص مسائل حال و آینده هیأت و رسانه‌ اقدام شود. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که « تطورات هیئات مذهبی در مواجهه با رسانه‌های نوین و پیامد‌های ورود رسانه‌های نوین به هیئات مذهبی پس از انقلاب اسلامی چه بوده است؟». روش پژوهش، کیفی و از نوع توصیفی – تحلیلی است. در این مقاله داده‌ها با استفاده از روش کتابخانه‌ای و اسنادی جمع آوری شده‌اند. برای تدوین مطلب بیش از 30 مصاحبه اختصاصی بررسی شد. سپس با استفاده از روش مذکور و تحلیل مضمون، مطالب مورد نیاز استخراج گردید. در این مقاله متوجه شدیم که هیأت به عنوان رسانه تشیع در بستر تحولات اجتماعی متولد و در بستر تطورات رسانه‌ای متاثر گردید. در این مسیر همیشه با رسانه در ارتباط و مدام برهم تاثیر و تاثر داشته‌اند. این تاثیرات تا آنجا پیشرفت که ماهیت هیأت در خطر جدی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the consequences of the entry of media into religious rituals in contemporary Iran

نویسنده [English]

  • Mohammadhosein Abed khorasani
Master's degree graduate from Imam Sadeq University, Tehran, Iran
چکیده [English]

With the transformation among social institutions, the institution of the religious body is also seeking to redefine its position. In the meantime, the extended relationship between religious bodies and the media is eye-catching. The phenomenon of media coverage of the religious body can take its role out of its main function, which is the revival of the Ahl al-Bayt. In this article, we answer the question, "What have been the developments of religious bodies in the face of new media and the consequences of the introduction of new media to religious bodies after the Islamic Revolution?". The research method is qualitative and descriptive-analytical. In this article, data has been collected using the library and document method. More than 30 exclusive interviews were reviewed to compile the content. Then, using the mentioned method and thematic analysis, the required content was extracted. In this article, we found out that the religious body as Shia media was born in the context of social developments and was affected in the context of media developments. In this way, they have always been in contact with the media and have had an impact and influence. These effects have progressed to the extent that the nature of the religious body is in serious danger.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious bodies
  • media
  • Iran'؛ s Islamic revolution
  • developments of religious bodies in the contemporary era
  • rituals and media
  • the mediaization of religious bodies