واکاوی نظام و ساختار تعلیم و تربیت شاهزادگان در عهد صفویه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد تاریخ.گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.30484/jii.2025.3547.1127

چکیده

نظام تربیتی شاهزادگان عصر صفویه، دو مرحله متمایز سنّت للگی و رسم حرمسرایی و خواجگی را پشت سر گذاشته است. در مرحله اول، شاهزادگان در محیط بیرون از دربار و زیر نظر مربیان خود، لَله‌ها، تربیت می‌شدند و در رسم حرمسرایی، در محیط محصور کاخ و حرمسرای شاهی، زیر نظر خواجگان پرورش می‌یافتند. هر دو شیوه، از نگاه دربار صفوی و سیاحان خارجی و صفویه‌پژوهان، مزیت‌ها و آسیب‌هایی را داشته است. در این مقاله، نظام تعلیم و تربیت شاهزادگان صفوی در دو مرحله للگی و حرمسرایی، علل و انگیزه‌های این تغییر و آسیب‌های هر دو مرحله، به روش کتابخانه‌ای و شیوه توصیفی- تحلیلی، بررسی و تبیین شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در تربیت للگی، شاهزادگان از ورزیدگی و مهارت بالاتری در آموزش‌های رزمی و بدنی و نظامی‌گری نسبت به تربیت حرمسرایی برخوردار بوده‌اند؛ هرچند نظام للگی زمینه مساعدی برای شورش لَله‌ها و شاهزادگان تحت تربیت آنها داشت و رسم حرمسرایی نیز به محرومیت آموزش‌های عملی شاهزادگان و بی‌خبری آنان از شیوه کشورداری و ناکارآمدی در امور نظامی‌گری می‌انجامید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The education system of the princes during the Safavid period

نویسنده [English]

  • Jahanbakhsh Savagheb
Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

The educational system of the princes of the Safavid era has gone through two distinct stages, the Lalei tradition and the harem and eunuch tradition. In the first stage, the princes were educated in the environment outside the court under the supervision of their tutors, and under the supervision of eunuchs, in the harem custom, in the enclosed environment of the palace and royal harem. Both methods have advantages and disadvantages from the eyes of the Safavid court and foreign tourists and Safavid scholars. In this article, the education and training system of Safavid princes in two stages of Lalagi and Haremsarai, the causes and motivations of this change and the harms of both stages have been examined and explained in a library method and a descriptive-analytical method. The findings of the research show that in Lalagi education, the princes had higher training and skill in martial and physical education and military training than in harem education; However, the Lalagi system had a favorable ground for the rebellion of Lalahs and the princes under their training, and the custom of the harem also led to the deprivation of the practical training of the princes and their ignorance of the way of statecraft and inefficiency in military affairs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safavid era
  • princes
  • education
  • Lalagi system
  • Lalah
  • harem system
  • eunuchs